آموزش برنامه نویسی | بلاگ

آموزش برنامه نویسی

ساخت وبلاگ

امروز با پست جدیدی از سری پست های آموزش طراحی سایت همراه شما هستیم. در این پست متدهای کاربردی برای تاریخ در جاوا اسکریپت را مورد بررسی قرار می دهیم.

متدهای شی date به برنامه نویس اجازه ی بدست آوردن و تنظیم (مقدار) تاریخ و زمان را می دهد.

 

متدهای get (برگرداندن مقدار تاریخ و زمان)

  • متد ()getDate : شماره ی روز جاری را در ماه جاری برمی گرداند (1-31)
  • متد ()getDay : شماره ی روز جاری در هفته را برمی گرداند (0-6)
  • متد ()getFullYear : شماره ی (چهار رقمی) سال جاری را بر می گرداند (سال سال سال سال)
  • متد ()getHours : مقدار ساعت را برمی گرداند (0-23)
  • متد ()getMilliseconds : مقدار (شماره ی) میلی ثانیه را برمی گرداند (0-999)
  • متد ()getMinutes : شماره ی دقیقه را در یک متغیر زمانی برمی گرداند (0-59)
  • متد ()getMonth : مقدار ماه (شماره ی ماه جاری) را برمی گرداند (0-11)
  • متد ()getSeconds : شماره ی ثانیه ی جاری را بر می گرداند (0-59)
  • متد ()getTime : هزارم ثانیه هایی که از تاریخ یک ژانویه ی سال 1970 تا کنون سپری شده را برمی گرداند

 

 

متد ()getTime در جاوا اسکریپت

این تابع تعداد ثانيه های سپری شده از تاريخ اول ژانويه سال 1970 تا به امروز را بر می گرداند : 01.01.1970

مثال 1 :

< script>
var d = new Date();
document.getElementById("demo") = d.getTime();
< /script>

 

 

تابع ()getFullYear در جاوا اسکریپت

این تابع شماره ی سال جاری را (به صورت چهار رقمی) بر می گرداند.

مثال 2 :

< script>
var d = new Date();
document.getElementById("demo") = d.getFullYear();
< /script>

 

 

تابع ()getDay در جاوا اسکریپت

شماره ی روز جاری در هفته را برمی گرداند (6-0).

مثال 3 :

< script>
var d = new Date();
document.getElementById("demo") = d.getDay();
< /script>

 

نکته : جاوا اسکریپت اولین روز هفته (0) را یکشنبه در نظر می گیرد.

می توان با استفاده از آرایه ای از اسم ها و تابع ()getDay، روزهای هفته را با اسم شان برگرداند.

مثال 4 :

< script>
var d = new Date();
var days = ["Sunday", "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday"];
document.getElementById("demo") = days[d.getDay()];
< /script>

 

 

متد های تنظیم تاریخ در جاوا اسکریپت

  • متد ()setDate : از این متد برای تغيير مقدار عددی تاريخ روز در یک متغیر زمانی استفاده می شود (مقدار روز را به صورت عددی تنظیم می کند) (1-31).
  • متد ()setFullYear : شماره یا مقدار سال و در صورت نیاز روز و ماه را تنظیم می کند.
  • متد ()setHours : مقدار ساعت را تنظیم می کند (0-23).
  • متد ()setMilliseconds : مقدار عددی میلی ثانیه (هزارم ثانیه) را تنظیم می کند (0-999).
  • متد ()setMinutes : مقدار عددی دقیقه در یک متغیر زمانی را تنظیم می کند (0-59).
  • متد ()setMonth : به منظور اصلاح و تنظیم شماره / مقدار ماه بکار می رود (0-11).
  • متد ()setSeconds : مقدار ثانیه را تنظیم می کند (تغيير مقدار عددی ثانيه در يک متغير زمانی) (0-59).
  • متد ()setTime : محاسبه و ايجاد يک تاريخ جديد ، به واسطه ی اضافه يا کم کردن تعداد مشخصی هزارم ثانیه به تاريخ اول ژانويه سال 1970 استفاده می شود / مقدار زمان را از تاریخ یک ژانویه ی سال 1970 بر حسب میلی ثانیه محاسبه و تنظیم می کند).

 

تابع ()setFullYear در جاوا اسکریپت

این متد شی date را روی تاریخ مشخصی تنظیم می کند، در مثال زیر تاریخ به ژانویه ی 14، 2020 تنظیم شده است.

مثال 5 :

< script>
var d = new Date();
d.setFullYear(2020, 0, 14);
document.getElementById("demo") = d;
< /script>

 

 

متد ()setDate در جاوا اسکریپت

تابع ()setDate روز ماه مربوطه را تنظیم (مقداردهی) می کند (31-1).

مثال 6 :

< script>
var d = new Date();
d.setDate(15);
document.getElementById("demo") = d;
< /script>

 

با استفاده از این متد همچنین می توان روز به یک تاریخ قبلی افزود.

مثال 7 :

< script>
var d = new Date();
d.setDate(d.getDate() + 50);
document.getElementById("demo") = d;
< /script>

 

چنانچه اضافه کردن روز باعث شود ماه یا سال تغییر پیدا کنند، شی date خود به صورت اتوماتیک تغییرات وارد آمده را مدیریت می کند.

 

ورودی date – تجزیه parse date

چنانچه یک رشته ی معتبر date به صورت رشته یا string دارید که می خواهید به میلی ثانیه تبدیل شود، در آن صورت می توانید از متد Date.parse() استفاده کنید. تابع ()Date.parse تعداد میلی ثانیه های (سپری شده) بین تاریخ مورد نظر و تاریخ اول ژانویه ی سال 1970 را برمی گرداند.

مثال 8 :

 < script>
var msec = Date.parse("March 21, 2012");
document.getElementById("demo") = msec;
< /script>

 

در مرحله ی بعد می توانید با استفاده از مقدار بازگشتی رشته را به یک شی date تبدیل کنید.

مثال 9 :

< script>
var msec = Date.parse("March 21, 2012");
var d = new Date(msec);
document.getElementById("demo") = d;
< /script>

 

 

مقایسه تاریخ ها با یکدیگر

تاریخ ها را می توان به راحتی با یکدیگر مقایسه کرد. مثال زیر تاریخ امروز را با تاریخ January 14، 2100 مقایسه می کند.

مثال 10 :

var today, someday, text;
today = new Date();
someday = new Date();
someday.setFullYear(2100, 0, 14);
if (someday > today) {
text = "Today is before January 14, 2100."
} else {
text = "Today is after January 14, 2100."
}
document.getElementById("demo") = text;

 

با دیگر مقاله های ما در زمینه آموزش طراحی سایت همراه ما باشید..

آموزش برنامه نویسیآموزش طراحی سایت,طراحی سایت,آموزش جاوااسکریپت,دوره آموزش طراحی سایت,متد های تاریخ در جاوا اسکریپت,...
ما را در سایت آموزش برنامه نویسی دنبال می کنید

نویسنده : پیمان کلانتری بازدید : 201 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 0:41

امروز با مقاله جدیدی از سری مقاله های آموزش طراحی سایت در کنار شما عزیزان هستیم. در این مقاله سعی داریم به آموزش سیستم گرید در بوت استرپ 4 بپردازیم.

آموزش سیستم خانه بندی گرید سیستم Grid System بوت استرپ 4

سیستم گرید بندی (Bootstrap 4 Grid System) بوت استرپ 4 به شما اجازه می دهد تا 12 خانه یا ستون (column) در یک سطر داشته باشید. اگر نمی خواهید از 12 خانه هر سطر به صورت تک تک استفاده کنید، می توانید از ترکیب آنها، خانه یا ستون های بزرگتری ایجاد نمایید. شکل زیر، مفهوم کلی گرید سیستم بوت استرپ 4 را نشان می دهد :

سیستم گرید بندی بوت استرپ 4، کاملا واکنش گرا یا ریسپانسیو (Responsive) است و ستون ها در یک سطر، بر حسب عرض و اندازه صفحه نمایش، خود را مرتب کرده و بهترین حالت نمایش را ارائه می دهند. برای مثال در یک صفحه نمایش بزرگ، می توانید محتویات را در 3 ستون پهن نمایش دهید، در حالی که همان 3 ستون در یک صفحه موبایل، باریکتر شده، هر کدام در یک سطر کامل قرار گرفته و بر روی هم نمایش داده می شوند.

 

کلاسهای سیستم grid در Bootstrap 4

بوت استرپ 4، دارای 5 کلاس مختلف برای گریدبندی خانه در صفحه نمایش های مختلف است :

  • کلاس col- : صفحه نمایش های بسیار کوچک که عرض آن ها کمتر یا مساوی 576 پیکسل است مثل موبایل.
  • کلاس col-sm- : دستگاه ها با صفحه نمایش کوچک که عرض آن ها مساوی یا بزرگتر از 576 پیکسل است.
  • کلاس col-md- : دستگاه ها با صفحه نمایش متوسط که عرض آن ها مساوی یا بزرگتر از 768 پیکسل است مثل تبلت.
  • کلاس col-lg- : دستگاه هایی با صفحه نمایش بزرگ که عرض آن ها مساوی یا بزرگتر از 992 پیکسل است.
  • کلاس col-xl- : دستگاه هایی با صفحه نمایش بسیار بزرگ که عرض آن ها مساوی یا بزرگتر از 1200 پیکسل است مثل مانیتورهای عریض.

کلاس های فوق را می توایند جهت ایجاد قالب و چیدمان های دینامیک و فلکسیبل (flexible layouts)، با هم ترکیب کرده و استفاده نمایید.

 

نکته : تأثیرگذاری کلاس ها از اندازه کوچک به بزرگ است، یعنی اگر قانونی برای سایز کوچکتر تعیین کنید، به سایزهای بزرگ هم تعمیم پیدا می کند. برای مثال اگر می خواهید عرض یکسانی را برای یک عنصر در اندازه های sm و md، تعیین نمایید، کافی است مقدار آن را در حالت sm مشخص کنید و خود به خود در حالت md نیز اجرا می شود.

 

آموزش قوانین گرید سیستم در بوت استرپ 4

در لیست زیر، برخی از مهم ترین قوانین و شرایط ی که در هنگام کار با گرید سیستم در bootstrap 4 بایستی رعایت نمایید را معرفی کرده ایم :

  • سطرها (Rows) بایستی درون یک عنصر دربرگیرنده یا Container با کلاس .container (عرض ثابت) یا کلاس .container-fluid (تمام عرض صفحه یا عنصر مادر آن)، قرار گرفته تا ترازبندی صحیح داشته و مارجین و padding آن ها درست تنظیم شود.
  • از سطرها (Rows) برای ایجاد گروه های افقی از ستون ها (Columns)، استفاده می شود.
  • محتویات بایستی درون ستون ها (Columns) قرار گرفته و فقط ستون ها می توانند اولین فرزندان یا زیرمجموعه سطرها باشند.
  • کلاس های از قبل تعریف شده ای مثل row یا col-sm-4 برای قالب بندی سریع گریدها (Grid)، تعریف شده اند.
  • ستون ها (Columns) بین محتویات شان فاصله یا گاتر (Gutter) ایجاد می کنند به وسیله Padding. این فاصله یا Padding در سطر اول و آخر عنصر مادر، به صورت offset تعیین می شود به وسیله مارجین منفی که در کلاس row وجود دارد.
  • ستون های گرید (Grid Columns) با تعیین عددی بین 1 تا 12 از 12 ستون ممکن، ایجاد می شوند. برای مثال، اگر می خواهید 3 ستون هم عرض داشته باشید، بایستی 4 خانه گرید به هر کدام اختصاص داده و از کلاس ی مثل col-sm-4 استفاده نمایید.
  • میزان عرض ستون ها در Bootstrap 4، برحسب درصد تنظیم می شود، لذا همواره در عنصر مادر (row)، شناور بوده و سایز آن ها بستگی مستقیم به عرض عنصر دربرگیرنده آن ها دارد.
  • بزرگترین فرق بین Bootstrap4 و Bootstrap 3 این است که بوت استرپ 4، به جای خاصیت شناورسازی (floats) از فلکس باکس (Flex) استفاده می کند. یک مزیت بزرگ flexbox این که ستون های گرید بدون عرض مشخص، به صورت خودکار با عرض هایی یکسان (و حتی ارتفاع یکسان) ترازبندی و قالب دهی می شوند که در سیستم floats به این صورت نیست. 3 المنت که کلاس col-sm دارند، در تمامی صفحه نمایش ها (حتی بزرگتر از موبایل تا بالاترین حد)، همواره 33.33 درصد از عرض صفحه یا عنصر Container را اشغال می کنند.

 

راهنمایی : اگر در مورد FlexBox، آشنایی کافی ندارید، به بخش آموزش فلکس باکس در سایت تحلیل داده بروید.

 

نکته : گزینه FlexBox در مرورگرهای IE9 و قبلتر، پشتیبانی نمی شود. لذا اگر پشتیبانی مرورگرهای IE8 و IE9 ار سایت تان برای شما مهم است، از بوت استرپ 3 استفاده نمایید. بوت استرپ 3، پایدارترین نسخه بوت استرپ بوده و هنوز توسط تیم توسعه دهنده جهت رفع باگ ها احتمالی، ارائه مستندات آموزشی و ... پشتیبانی می شود. ولی قابلیت های جدید از جمله FlexBox به آن اضافه نشده است.

 

بررسی ساختار پایه یک گرید بوت استرپ 4

در کد مثال عملی زیر، یک مثال ساده و پایه از نحوه گریدبندی خانه ها در بوت سترپ 4 را نشان داده ایم. کد مثال را مطالعه کرده، در ادامه به تشریح نکات مهم آن پرداخته ایم :

مثال گرید سیستم

< !-- Control the column width, and how they should appear on different devices -->
< div class="row">
< div class="col-*-*">< /div>
< div class="col-*-*">< /div>
< div class="col-*-*">< /div>
< /div>
< !-- Or let Bootstrap automatically handle the layout -->
< div class="row">
< div class="col">< /div>
< div class="col">< /div>
 < div class="col">< /div>
< div class="col">< /div>
< /div>

در مثال اول، به وسیله تگ div با کلاس row، یک سطر افقی ایجاد کرده ایم. سپس به تعداد مورد نظر، ستون های دلخواه را با تگ هایی با کلاس col-*-*، درون آن قرار داده ایم. * اول در کلاس فوق، تعیین کننده عرض صفحه نمایش هدف است که می تواند یکی از مقادیر sm، md، lg و یا xl را داشته باشد. * دوم هم تعیین کننده عرض ستون بر حسب عددی از 1 تا 12 است که مثلا 6، یعنی 6 واحد از 12 خانه را اشغال کند.

در مثال دوم، به جای تعیین عدد برای هر ستون در کلاس col، اجازه داده ایم تا خود بوت استرپ قالب (layout) آن را با ایجاد ستون های هم عرض مدیریت کند. مثلا کاربرد در عنصر با کلاس col، یعنی اینکه از 100 درصد عرض، به هر ستون 50 درصد اختصاص بده. به همین ترتیب با 3 عنصر کلاس Col، یعنی عرض هر کدام 33 درصد و با چهار ستون عرض هرکدام 25 درصد، عرض کل سطر باشد.

همچنین در کلاس فوق می توانید از حالت col-sm|md|lg|xl نیز استفاده نمایید تا در هر اندازه صفحه نمایش، نحوه قرارگیری ستون ها را به دقت تعیین نمایید.

 

جزئیات کامل گرید سیستم Grid System در بوت استرپ 4

  • عرض کمتر از 576 پیکسل = بسیار کوچک
  • عرض بزرگتر یا مساوی 576 پیکسل = کوچک
  • عرض بزرگتر یا مساوی 768 پیکسل = متوسط
  • عرض بزرگتر یا مساوی 992 پیکسل = بزرگ
  • عرض بزرگتر یا مساوی 1200 پیکسل = بسیار بزرگ

 

پیشوند کلاسهای سیستم grid در Bootstrap 4 

  • col-
  • .col-sm
  • .col-md
  • .col-lg
  • .col-xl.

رفتار گرید سیستم در Bootsratp 4

  • تمامی ستون ها به صورت افقی همواره نمایش داده می شوند.
  • از سمت چپ تراز شده و در عرض مناسب ستون ها همگی افقی هستند.
  • از سمت چپ تراز شده و در عرض مناسب ستون ها همگی افقی هستند.
  • از سمت چپ تراز شده و در عرض مناسب ستون ها همگی افقی هستند.
  • از سمت چپ تراز شده و در عرض مناسب ستون ها همگی افقی هستند.

 

عرض عنصر دربرگیرنده Container در گرید سیستم در Bootsratp 4

  • بدون عرض (auto اتوماتیک)
  • 540 پیکسل.
  • 720 پیکسل.
  • 960 پیکسل.
  • 1140 پیکسل.

مناسب برای :

  • موبایل هایی با صفحات بسیار کوچک.
  • موبایل های معمولی.
  • تبلت ها.
  • لپ تاپ ها.
  • مانیتورهای بزرگ و کامپیوترهای رومیزی.

 

تعداد ستون در هر سطر

  • 12.
  • 12.
  • 12.
  • 12.
  • 12.

 

عرض گاتر (Gutter)

  • 30 پیکسل (15 پیکسل از هر دو طرف ستون).
  • 30پیکسل (15 پیکسل از هر طرف ستون).
  • 30پیکسل (15 پیکسل از هر طرف ستون).
  • 30پیکسل (15 پیکسل از هر طرف ستون).
  • 30پیکسل (15 پیکسل از هر طرف ستون).

 

قابل توجه تو در تو شدن Nested

  • yes.
  • yes.
  • yes.
  • yes.
  • yes.

داشتن offset

  • بله.
  • بله.
  • بله.
  • بله.
  • بله.

 

ترتیب قرار گرفتن ستون ها

  • بله.
  • بله.
  • بله.
  • بله.
  • بله.

 

با دیگر مقاله های آموزشی در زمینه آموزش طراحی سایت همراه ما باشید..

آموزش برنامه نویسیآموزش طراحی سایت,آموزش Bootstrap 4,دوره آموزش طراحی سایت,آموزش Bootstrap,گرید سیستم در Bootsratp 4,کلاسهای سیستم grid در Bootstrap 4,طراحی سایت,...
ما را در سایت آموزش برنامه نویسی دنبال می کنید

نویسنده : پیمان کلانتری بازدید : 241 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 0:00

امروز با مقاله دیگری از آموزش طراحی سایت همراه شما هستیم. در این مقاله سعی داریم تبدیل دو بعدی در CSS3 را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده و پس از تبدیل، برخی متدها را بر روی آن پیاده سازی کنیم و تغییرات ایجاد شده را با یکدیگر مشاهده و تحلیل کنیم.

 

خاصیت Transform در تبدیل دو بعدی

خواص transform در CSS3 به طراح وب امکان می دهند عناصر دلخواه را منتقل کرده, چرخانده, مقیاس بندی و همچنین در صورت لزوم اریب دار کند (با زوایای مختلف بچرخانید). خاصیت transformation (تبدیل) در واقع قابلیت تغییر شکل, اندازه و موقعیت المان مورد نظر را فراهم می آورد. CSS3 همچنین قابلیت تبدیل دو بعدی و سه بعدی عناصر را پشتیبانی می کند.

 

متدهای تبدیل دو بعدی در CSS3

در این بخش با توابع تبدیل دوبعدی عناصر (2D transformation methods) در CSS3 آشنا خواهید شد :

  • translate()
  • rotate()
  • scale()
  • skewX()
  • skewY()
  • matrix()

 

متد translate() در تبدیل دو بعدی در CSS

متد translate() یک عنصر را از موقعیت فعلی آن حرکت می دهد (البته بر اساس پارامترهایی که برای محورهای X و Y تعیین شده است). در واقع با بهره گیری از این متد می توان المان دلخواه را کپی کرده و آن را به مکانی دیگر انتقال داد. مثال زیر تگ یا عنصر div را به اندازه ی 50 پیکسل به سمت راست و 100 پیکسل پایین تر از موقعیت جاری آن حرکت می دهد :

div {
-ms-transform: translate(50px,100px); /* IE 9 */
-webkit-transform: translate(50px,100px); /* Safari */
transform: translate(50px,100px);
}

 

متد rotate() در تبدیل دو بعدی در CSS​​​​​​​

متد rotate() بسته به درجه ی تعیین شده یک عنصر را در جهت عقربه ی ساعت یا در جهت خلاف آن می چرخاند (دوران می کند). مثالی که زیر مشاهده می کنید المان div را به اندازه ی 20 درجه در جهت حرکت عقربه ی ساعت می چرخاند :

div {
-ms-transform: rotate(20deg); /* IE 9 */
-webkit-transform: rotate(20deg); /* Safari */
transform: rotate(20deg);
}

استفاده از مقادیر منفی (negative values) باعث می شود عنصر خلاف عقربه ی ساعت چرخانده شود. مثال زیر المان div را 20 درجه در خلاف جهت عقربه ی ساعت حرکت می دهد (می چرخاند) :

div {
-ms-transform: rotate(-20deg); /* IE 9 */
-webkit-transform: rotate(-20deg); /* Safari */
transform: rotate(-20deg);
}

 

 

متد Scale() در تبدیل دو بعدی در CSS​​​​​​​

تابع scale() اندازه ی المان را افزایش یا کاهش می دهد (کوچک و بزرگ می کند). این کار بر اساس پارامترهایی که برای طول و عرض (height ,width) تعریف می شود صورت می پذیرد. مثال زیر عرض یا پهنای المان div را دو برابر عرض و پهنای اصلی و طول یا ارتفاع آن را سه برابر طول اصلی آن المان تعریف می کند 

div {
-ms-transform: scale(2,3); /* IE 9 */
-webkit-transform: scale(2,3); /* Safari */
transform: scale(2,3);
}

نمونه ی زیر عنصر div را نصف عرض و ارتفاع اصلی خود عنصر تعیین می کند :

div {
-ms-transform: scale(0.5,0.5); /* IE 9 */
-webkit-transform: scale(0.5,0.5); /* Safari */
transform: scale(0.5,0.5);
}

 

متد Skew() در تبدیل دو بعدی

می توانید عنصر مورد نظر خود را در 2 جهت عمودی و افقی به صورت 3 بعدی، بر حسب واحد deg و اندازه ی مشخص شده بچرخوانید. به عبارت دیگر به کمک این متد می توان عنصر مورد نظر را با زوایای مختلف حتی 360 بچرخانید. مثال زیر المان div را به اندازه ی 20 درجه در امتداد محور x (x-axis) و در امتداد محور Y به اندازه ی 10 درجه می چرخاند می کند :

div {
-ms-transform: skew(20deg, 10deg); /* IE 9 */
-webkit-transform: skew(20deg, 10deg); /* Safari */
transform: skew(20deg, 10deg);
}

 

تابع skewX()

متد skewX() یک المان را در امتداد محور X بر حسب واحد deg می چرخاند. br نمونه ی زیر المان div را در امتداد محور X به اندازه ی 20 درجه می چرخاند :

div {
-ms-transform: skewX(20deg); /* IE 9 */
-webkit-transform: skewX(20deg); /* Safari */
transform: skewX(20deg);
}

 

تابع skewY()

متد skewY() یک عنصر را در امتداد محور Y به اندازه ی درجه ی زاویه ی تعیین شده (بر حسب واحد deg) می چرخاند. مثال زیر عنصر div را به اندازه ی 20 درجه در امتداد محور Y می چرخاند :

div {
-ms-transform: skewY(20deg); /* IE 9 */
-webkit-transform: skewY(20deg); /* Safari */
transform: skewY(20deg);
}

حال چنانچه پارامتر دومی تعیین نشده باشد, مقداری 0 خواهد داشت. بنابراین مثال زیر المان div را به اندازه 20 درجه در امتداد محور X می چرخاند :

div {
-ms-transform: skew(20deg); /* IE 9 */
-webkit-transform: skew(20deg); /* Safari */
transform: skew(20deg);

 

متد matrix()

متد matrix() کلیه ی متدهای تبدیل دو بعدی را در یک تابع واحد می گنجاند (ادغام می کند). تابع matrix() 6 مقدار می گیرد, که شامل توابع ریاضی (mathematics functions) می شود و به شما امکان می دهد المان های خود را بچرخانید, مقایس بندی (کوچک و بزرگ) کنید, حرکت دهید (translate: انتقال دادن) و همچنین آن ها را مطابق نیاز با زوایای مختلف بچرخانید (skew) کنید :

div {
-ms-transform: matrix(1, -0.3, 0, 1, 0, 0); /* IE 9 */
-webkit-transform: matrix(1, -0.3, 0, 1, 0, 0); /* Safari */
transform: matrix(1, -0.3, 0, 1, 0, 0);
}

 

تمامی خاصیت های transform CSS3 به ترتیب زیر می باشند :

  • خاصیت transform : وضعیت نمایش المان را به دو بعدی یا سه بعدی تبدیل می کند.
  • خاصیت transform-origin : اجازه می دهد موقعیت المان های تبدیل شده (transformed element) را تغییر دهید.

متدهای تبدیل دو بعدی نیز به شرح زیر هستند :

  • متد (matrix(n,n,n,n,n,n : تبدیل دو بعدی عنصر را با تابع matrix که 6 مقدار به آن اختصاص داده شده باشد, تعریف می کند.
  • متد (translate(x,y : انتقال دو بعدی عنصر را در حول محورهای X و Y مقدار دهی می کند.
  • متد (translateX(n : انتقال دو بعدی عنصر را در طول محور X تعریف می کند.
  • متد (translateY(n : انتقال دو بعدی عنصر را امتداد محور Y تنظیم و مقدار دهی می کند.
  • متد (scale(x,y : مقیاس بندی عنصر را به صورت دو بعدی تعیین کرده, طول و عرض عناصر را اصلاح می کند.
  • متد (scaleX(n : مقیاس بندی عنصر را به صورت دو بعدی تعریف کرده, عرض عنصر را تغییر می دهد.
  • متد (scaleY(n : تبدیل مقیاس عنصر را به صورت دو بعدی تعریف کرده, ارتفاع یا طول آن را اصلاح می کند.
  • متد (rotate(angle : چرخش عنصر را به صورت دو بعدی تعریف می کند و زاویه ی آن را در پارامتر مربوطه تعیین می کند.
  • متد (skew(x-angle,y-angle : عنصر را در امتداد هر دو محور X و Y به صورت دو بعدی بسته به مقدار تعیین شده می چرخاند.
  • متد (skewX(angle : عنصر را به صورت دو بعدی در امتداد محور X می چرخاند (تغییر و تبدیل وضعیت عنصر را به صورت دو بعدی در حول محور X مقداردهی و تعریف می کند).
  • متد (skewY(angle : عنصر را به صورت دو بعدی در امتدادی محور Y (بر اساس مقدار تعیین شده) می چرخاند.

 

با مقاله های دیگر ما در زمینه آموزش طراحی سایت همراه باشید...

آموزش برنامه نویسیآموزش طراحی سایت,تبدیل دو بعدی و سه بعدی در CSS3,دوره آموزش طراحی سایت,آموزش css3,متدهای تبدیل دو بعدی در CSS3,...
ما را در سایت آموزش برنامه نویسی دنبال می کنید

نویسنده : پیمان کلانتری بازدید : 199 تاريخ : يکشنبه 27 مهر 1399 ساعت: 22:25